صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

نه به نژاد پرستی(داستان المپیک قسمت ششم)

جمعه, ۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰ ق.ظ

توکیو، ژاپن، 1964

المپیک 1964 فناوری‌های بهبود یافته زمان‌بندی و امتیازدهی را معرفی کرد، از جمله اولین استفاده از رایانه برای حفظ آمار. پس از حذف تایوان و اسرائیل از بازی‌های نیروهای نوظهور جدید  مسابقاتی که در سال 1963 در جاکارتا، اندونزی برگزار شده بود، IOC اعلام کرد که هر ورزشکاری که در آن جشنواره ورزشی شرکت کند، واجد شرایط المپیک نخواهد بود. اندونزی و کره شمالی پس از اعلام عدم واجد شرایط بودن تعدادی از ورزشکارانشان از بازی های توکیو کنار رفتند. همچنین آفریقای جنوبی در بازی های 1964 غایب بود که به دلیل سیاست نژادپرستانه آپارتاید توسط کمیته بین المللی المپیک ممنوع شد. والیبال و جودو اضافه شد. پنج‌گانه (بعدها بزرگ‌تر شد و به هفت‌گانه تبدیل شد) و دوی 400 متر به فهرست مسابقات دو و میدانی زنان اضافه شد که ست ورزشی زنانه جالبی بانوان در این مسابقات بر تن داشتند.

بیش از 5000 ورزشکار از 93 کشور جهان به رقابت پرداختند. رکوردهای جدید المپیک در 27 رویداد از 36 مسابقه دو و میدانی ثبت شد. ستاره‌ای که پیتر اسنل از نیوزیلند را اجرا کرد، مدال طلا را در دو 800 و 1500 متر به دست آورد. او تنها غیرآمریکایی بود که در مسابقات پیست مردان برنده شد. تیم ایالات متحده شامل باب هیز، که برنده 100 متر شد، و بیلی میلز، برنده غافلگیرکننده دوی 10000 متر بود. آببه بیکیلا از اتیوپی برنده دومین ماراتن خود شد. در رقابت زنان، خواهران مطبوعات، ایرینا و تامارا، از اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتند. ایرینا مدال طلای پنج‌اتلون، تامارا طلای پرتاب و دیسک را به دست آورد.

 

مسابقات شنا رکوردهای المپیک جدید در هر رویداد و ده ها رکورد جهانی را به خود اختصاص داد. باز هم تیم های استرالیا و ایالات متحده غالب شدند و در تمام مسابقات به جز یکی پیروز شدند. دان شولاندر آمریکایی دو مدال طلای انفرادی و دو طلای امدادی کسب کرد.

 

ورا چسلاواسکا ژیمناستیک از چکسلواکی اولین مدال طلای انفرادی دوران حرفه ای خود را در تمرینات ترکیبی به دست آورد. بوریس شاخلین و لاریسا لاتینینا، ژیمناست‌های شوروی با مدال طلا به دوران المپیک خود پایان دادند. الکساندر مدوید کشتی گیر شوروی اولین مدال از سه مدال طلای دوران حرفه ای خود را به دست آورد. آنتون گیسینک هلندی قهرمان شگفتی ساز رشته آزاد مسابقات جودو شد.

مکزیکو سیتی، مکزیک، 1968

بازی های المپیک 1968 مکزیکو سیتی: تامی اسمیت و جان کارلوس

بازی‌های المپیک 1968 مکزیکوسیتی، از زمان بازی‌های 1936 برلین، پرمشغله‌ترین بازی‌های المپیک بود. ده روز قبل از افتتاح بازی ها، دانشجویان معترض به استفاده دولت مکزیک از بودجه برای المپیک به جای برنامه های اجتماعی در میدان سه فرهنگ توسط ارتش محاصره شده و به آنها تیراندازی شد. بیش از 200 معترض کشته و بیش از هزار نفر زخمی شدند. در مراسم پیروزی دوی 200 متر مردان، تامی اسمیت و جان کارلوس آمریکایی (به ترتیب دارندگان مدال طلا و برنز) با پای برهنه ایستادند، هر کدام با سر خم کرده و یک مشت دستکش سیاه در هنگام سرود ملی بلند شده بودند. ورزشکاران این حرکت را ادای احترام به میراث آفریقایی آمریکایی خود و اعتراض به شرایط زندگی اقلیت ها در ایالات متحده توصیف کردند. مقامات کمیته بین المللی المپیک و کمیته المپیک ایالات متحده این نمایش را مغایر با آرمان های بازی ها ارزیابی کردند. هر دو ورزشکار از دهکده المپیک محروم و به خانه فرستاده شدند. این بازی ها با حضور 112 کشور با حضور تقریبا 5500 ورزشکار برگزار شد. آلمان شرقی و غربی برای اولین بار به عنوان کشورهای جداگانه به رقابت پرداختند. آزمایش مواد مخدر و تأیید جنسیت زنان برای اولین بار انجام شد.

 

ارتفاع بالای مکزیکوسیتی (2300 متر [7500 فوت]) هم مزیت و هم مانعی برای رقبای دوومیدانی بود. دوندگان سرعت و ورزشکاران میدانی در هوای رقیق پیشرفت کردند. این موضوع برای اکثر دوندگان مسافت صادق نبود. دوندگان آفریقایی که در ارتفاعات بالا تمرین می کردند، یک مزیت داشتند. کیپ کینو از کنیا عملکرد خوبی داشت و مدال های طلا و نقره را به دست آورد. باب بیمون (پرش طول) و لی ایوانز (دوی 400 متر) آمریکایی رکوردهای جهانی را شکستند و دیک فسبوری با تکنیک انقلابی "فوسبری فلاپ" خود در پرش ارتفاع پیروز شد.

 

در مسابقات شنا و شیریجه، دبی مایر از ایالات متحده که سه مدال طلا در مسابقات آزاد کسب کرد و کلاوس دیبیاسی از ایتالیا که اولین مدال طلا از سه مدال طلای حرفه ای خود را در شیرجه روی سکو به دست آورد، بازی کردند. بوریس لاگوتین بوکسور سبک متوسط ​​وزن شوروی دومین مدال طلای خود را کسب کرد و ژیمناستیک ژیمناستیک ژاپنی کاتو ساوائو اولین مدال طلای انفرادی خود را در تمرینات ترکیبی به دست آورد.

همچنان با این داستان پر از هیجان با ما همراه باشید...

منبع: https://fitbodysport.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۴
amir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی