صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

صرفاً جهت اطلاع!!!

ورزشی برای افتادگی و جوانمردی!

سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۳:۱۷ ب.ظ

با سلام خدمت شما دوستان و همراهان همیشگی، بسیار خوشحال و خرسندیم که می‌توانیم با یک مقاله‌ ی دیگر در خدمت شما عزیزان باشیم، امروز قصد داریم تا در مورد ورزش اول و باستانی کشورمان یعنی کشتی پهلوانی با شما عزیزان گفتگو کنیم پس لطفاً تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی کشور ما به مجموعه حرکاتی گفته می‌شود که در گود زورخانه به‌ همراه آواز و نواز و کوبش مرشد صورت می‌گیرد که نام دیگر این ورزش کشتی پهلوانی نیز می‌باشد .

این ورزش ریشه‌اش گفته می‌شود به حضرت امیر المؤمنین علی‌بن‌ابیطالب می‌رسد و روش امروزی ‌اش به هفت ‌صد سال قبل برمی‌گردد که توسط پهلوان نامی ایران پوریای ولی به این شکل سازوکار گرفته ‌است .

این ورزش آداب و سنن خاص خودش را دارد و اصل مهم در این ورزش جوانمردی افتادگی است ، مقتدا و الگوی این ورزش کسی جز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیست و تمام ورزشکاران این ورزش باستانی از قدیم‌الایام تا کنون به ایشان اقتدا کرده‌اند و از منش ایشان پیروی نموده‌اند .

به ‌خاطر حرکات سنگین با میل کباده و دیگر فعالیت‌هایی که در گود زورخانه انجام می‌شود ورزشکاران این رشته ورزشی از بدن‌های بسیار قدرتمند و تراشیده‌ شده برخوردار هستند.

این  ورزش در تناسب اندام و داشتن بدنی تنومند و خوش‌اندام می‌تواند به شما کمک شایان کند.

 اما نکته جالب‌تر در این ورزش حکایت همان ضرب‌المثل است که درخت هرچه پربارتر افتاده‌تر!

 در این ورزش هر چقدر شما بدنتان نیرومندتر شود و بتوانیم در مسابقات کشتی آن به پیروزی برسید و اصطلاحاً بازوبند پهلوانی شهر یا کشور را بر دست بزنید افتاده‌تر و فروتن فروتن تر خواهید شد .

این ورزش تنیده ‌شده با موسیقی و ضرب است و موسیقی و ضرب را نمی‌توان هرگز از آن جدا کرد و در اشعار گفته ‌شده که همراه با ضرب توسط مرشد زده می‌شود اکثراً مدح حضرت علی‌بن‌ابیطالب و دیگر ائمه شیعه است .

یکی دیگر از آداب زیبا و جالب ورزش باستانی ایران گلریزان است که در زورخانه‌ها توسط پیش‌کسوتان و پهلوان‌ها انجام می‌شود و برای افراد مستمند نیازمند پول جمع می‌شود تا مشکل آن‌ها را حل نمایند .

اگر شما نیز علاقه‌مند به این رشته ورزشی هستید می‌توانید به یکی از زورخانه‌های اطراف خود مراجعه کرده و با پرس ‌و جو در کلاس‌های آموزش ورزش باستانی ثبت‌نام کنید.

 تجهیزات این رشته نیز معمولاً در خود زورخانه‌ها وجود دارد و فقط شما باید لباس ورزشی مورد نیاز را تهیه کرده و با یک یا علی گفتن وارد گود شوید.

 ورزش باستانی ایران گستره بسیار بیشتر از این مطالبی که ما در این مقاله عنوان کردیم دارد و پهلوان‌های نامی همچون غلامرضا تختی، پوریای ولی و غیره را به‌ عنوان نمادهای خود می‌شناسد.

 اگر شما قصد بهتر شناختن این ورزش را دارید می‌توانید با مراجعه به زورخانه یا صفحه ویکی‌پدیا اطلاعات بیشتری درمورد این ورزش به دست بیاورید.

 امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در مورد ورزش اول کشور عزیزمان ایران در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

 سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۲۶
amir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی